Kan u mij prijs geven voor de volledige methode aub?
Via deze link vind je de kostprijs van de methode: https://www.vvl.be/webshop/materiaal-behandeling
Zou het mogelijk zijn een inkijkexemplaar te bekomen van Kaatje Klank?
Een inkijkexemplaar is er helaas niet. Op de website kan je wel voor elke leeftijd een lespakket met activiteiten bekijken. De andere pakketten zijn op een gelijkaardige wijze opgebouwd.
Eerste kleuterklas: https://kaatjeklank.odisee.be/aan-de-slag-de-klas/eerste-kleuterklas/didactisch-materiaal
Tweede kleuterklas: https://kaatjeklank.odisee.be/aan-de-slag-de-klas/tweede-kleuterklas/didactisch-materiaal
Derde kleuterklas (deel van een pakket): https://kaatjeklank.odisee.be/aan-de-slag-de-klas/derde-kleuterklas/didactisch-materiaal
In de open leercentra van onze hogeschoolcampus (Odisee) in Aalst en Brussel kan je de fysieke materialen inkijken: https://bib.odisee.be/.
Is het mogelijk de handpop apart te bestellen?
De handpop kan je niet apart aanschaffen via VVL.
Dit kan wel via een speelgoedwinkel die HABA-handpoppen verkoopt, bijvoorbeeld https://storesquare.be/zoek/schnatterschnutte
In mijn lesmap staat dat activiteitenpakket 8 (/ee/ en /oo/) online te vinden is, maar ik vind het niet terug op de site. Waar kan ik dit vinden aub?
Het digitaal pakket is doorgestuurd naar de persoon die de bestelling heeft geplaatst. Vind je de mail niet meer terug, dan kan je dit digitaal pakket aanvragen bij stefaanlefevere@bestuur.vvl.be.
Dit digitale pakket is trouwens een zelfbouwpakket. De leerkrachten krijgen enkel de doelen en een aantal handvatten, maar het is de bedoeling dat ze een aantal zaken zelf aanvullen … als opstapje naar het uitwerken van een eigen pakket.
Enkele boekentips bij het pakket over /ee/ en /oo/:
- Boeken met 'beer' in de hoofdrol, bv. 'Een bril voor beer' van Leo Timmers of 'Beer' van Natalia Shaloshvili. Ik denk ook aan het prentenboek 'Heertje en meneertje'.
- Boeken met 'oo': 'Het is rood en rond ... ' van Jutte, J. of 'Beer en vogel volgen het spoor' van Lambert, J.In het boek 'OOZ' van Milja Praagman zien de dieren de letters van de 'zoo' omgekeerd: ooz.
- Ook de (poëzie)boeken van Riet Wille zijn interessant: ze speelt met letters en klanken. In het album ‘Die hoed zit goed’ vind je een aantal toepasselijke gedichten: op p76 vind je het gedicht 'de oo van ook; op p85 gaat het gedicht 'een huis voor een vis' over een meer; en in het gedicht 'een boot in nood' (p84) wordt gespeeld met de woorden boot en zee.
Graag hadden wij geweten of er in kader van de nieuwe minimumdoelen een herwerking van jullie methode komt?
De methode is gebaseerd op recente wetenschappelijke inzichten omtrent effectieve leesdidactiek. Dat betekent dat de doelen die in de methode nagestreefd worden, overeenkomen met de minimumdoelen (zie onderstaande selectie). We zullen daarom geen aanpassingen in de methode doorvoeren.
1.1 Lezen
Vlot en vloeiend lezen
1.1.2. De kleuters kunnen een bepaalde klank in gesproken woorden op verschillende posities herkennen (fonemisch bewustzijn).
1.1.3 De kleuters kunnen een variatie aan klanken in mk-, km- en mkm-woorden onderscheiden (fonemisch bewustzijn).
1.1.4 De kleuters kunnen minimum 15 letters (korte, lange, tweetekenklinkers en medeklinkers) herkennen door de bijbehorende klank uit te spreken (klanktekenkoppeling).
Tekstsoorten en tekstconventies
1.1.10 De kleuters kunnen tonen dat ze de volgende tekstconventies begrijpen: inzicht in leesrichting, onderscheid tekst en beeld, congruentie tussen tekst en beeld.
1.1.11 De kleuters kunnen tonen dat teksten een doel hebben: iets onthouden, iets doen, genieten.
1.2 Schrijven
Schrijven om te leren
1.2.8 De kleuters kunnen door middel van tekenen, krabbels, symbolen, letter- of cijfervormen ideeën of gebeurtenissen vastleggen.
Schrijven om te delen
1.2.9 De kleuters kennen de functie van schriftelijke taal om te informeren of te communiceren.
1.2.10 De kleuters kunnen ideeën aanbrengen voor een tekst vanuit aangeboden inhouden, eigen ervaringen, of creatieve ideeën.
1.3 Mondeling taalgebruik
Luisterbegrip
1.3.1 De kleuters kunnen met aandacht luisteren.
1.3.2 De kleuters kunnen gepast reageren op vragen en instructies.
Spreken, presenteren en vertellen
1.3.5 De kleuters kunnen verstaanbaar spreken met aandacht voor uitspraak van klanken, klankcombinaties en volume.
1.4 Taalgebruik en taalsysteem
Woordenschat
1.4.1 De kleuters kunnen basiswoordenschat en eenvoudige betekenisrelaties inzetten met betrekking tot de leefomgeving en de school.
1.4.2 De kleuters kunnen aangeboden inhoudelijke en functionele school- en instructietaal inzetten binnen de context van de activiteiten en hun vakspecifieke kennis, voorkennis en ervaring.
Taalsysteem (klanken, spelling, grammatica)
1.4.4 De kleuters kennen woord, woorddeel, klankgroep, rijm, klank, letter.
1.4.5 De kleuters kunnen basiselementen van het taalsysteem toepassen in taal(spel): klanken, klankgroepen, rijm, letter- en cijfersymbolen, klanktekenkoppeling, woorden.
1.5 Literatuur
Creatieve expressie in taal
1.5.5. De kleuters kunnen experimenteren met taal en verhalen via spreken, tekenen en eenvoudige spelvormen.